tisdag 18 mars 2014

Flaugnarde

Idag har jag varit hemma och VABbat med en snorig Lukas. Vi har nog samma förkylning, han och jag, med ont i huvudet och en näsa som rinner som en kran... Och som vanligt när jag är hemma så blir det olika former av matlagning hela dagen. Till lunch blev det kycklingpaj, och nu i kväll har jag gjort en av min fars favoriter, nämligen Flaugnarde.
Kokossocker är ett bra alternativ till vanligt socker - inte raffinerat och inte lika "snabbt" som vanligt strösocker, samt med lägre GI-värde. 

Flaugnarde är en ganska vuxen efterrätt / kaka, inte så söt och med en god smak av rom. Gillar man rom & russin glass så kommer man älska den här kakan... Den är lite äggig, och inte sådär jätteonyttig faktiskt, för att vara en sötsak så är det ganska lite av både socker och mjöl. Jag har justerat mitt recept lite, och bland annat bytt ut florsocker mot kokossocker för att dels få en god kolasmak på kakan och dels göra den lite mindre onyttig (ja, jag tänkte skriva "nyttigare", men jag kunde inte riktigt med det).

Vare sig jag kör LCHF eller ej så använder jag hellre vaniljpulver än vanligt vaniljsocker, då kan jag själv bestämma hur sött det blir och smaken blir fylligare. 


På det stora hela gillar jag franska desserter, de är på ett sätt visserligen inte så söta och smakrika, men de är ofta ganska lena och krämiga, och det gillar jag.

Flaugnarde

4 ägg
1 dl kokossocker - vispas pösigt

Tillsätt:
1 1/3 dl dinkelmjöl
1 dl mjölk
lite vaniljpulver
en nypa salt
4-8 hackade katrinplommon (blötlägg dem gärna i romen en stund innan)
1-3 msk mörk rom (eller cognac, eller whiskey).

Häll i en mindre, smord pajform, och grädda längst ner i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter.



Låt den svalna, och servera sedan med lättvispad grädde (gärna smaksatt med lite rom och en gnutta honung). Servera med en skvätt rom eller den dryck du valde att ha i!

Ok, jag kanske tycker det är lite FÖR roligt att fota mat...

Den ser kanske inte så mycket ut för värden - lite som en ugnspannkaka. Men såååå god!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar