fredag 18 december 2015

Min jul om jag får välja

Det har snurrat runt en jullista lite här och var på nätet, och jag som älskar listor kunde inte riktigt låta bli... Kopiera gärna :)

Pepparkakor eller lussebullar? Båda är ju riktigt gott, egentligen skulle jag vilja svara pepparkaksdeg, och när det väl är utbakat går jag nog över till att svara Lussekatter - älskar saffran!
Skumtomtar eller knäck? Bläh, helst inget av det... Skumtomtar smakar syntetiskt och knäck är alldeles för sött. 
Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar, med stora mängder rödbetssallad! Det går förresten åt en hel del av de sakerna nu innan jul, det äts köttbullemackor av hela familjen till morgon, middag och kväll...
Julkorv eller julskinka? En nygjord julskinka är ju galet gott...
Lax eller sill? Båda två tack? Fisk på julbordet är ju det bästa!
Sylta eller pastej? Till makens stora förskräckelse så tycker jag att tex kalvsylta är sanslöst gott, jag kan köpa ett paket och äta upp till kvällsmat ibland...
Paradis eller Alladin? Alladin - de mörka bitarna där det är någon form av sprit i fyllningen, bäst är körsbär i likör!!!
Revbensspjäll eller Jansson? Jag älskar revben, men just julbordets revbensspjäll blir sällan riktigt bra tycker jag - en välgjord Jansson med mängder av ansjovis i slår däremot aldrig fel!
Glögg eller julmust? Glögg - om det är starkvinsglögg, de andra är alldeles för sliskiga. 
Rödbetssallad eller dopp i grytan? Båda! Min lillebror är helt galen i att doppa i grytan, och äter det varje morgon hela julen, jag äter väl inte riktigt lika mycket men tycker också att det är väldigt gott!
Ris ala Malta eller gröt? Hemgjord risgrynsgröt är ju för j***a gott rent ut sagt, dessutom finns det ju inget som säger att man inte kan göra lite Ris a la Malta av det som eventuellt blir över...
Hemma eller borta? Hemma!!!
Utomlands eller Sverige? Hmm, svårt att säga, hade vi haft ekonomi till att resa bort så kanske vi hade gjort det - nu när man inte har det så försöker jag väl mest tänka att man VILL vara hemma. 
Ge eller få? Ge är ju så löjligt roligt, om man hittat bra paket vill säga... Då är det ju roligt ända från det man köpt paketet tills dess att det ska öppnas! Fast det är ju också väldigt kul att FÅ paket. 
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm, fast jag gillar ju årets kalender supermycket!
Chokladkalender eller paketkalender? Paket, helt klart, speciellt som en chokladkalender oftast är riktigt vidrig choklad i... Fick dock en Valrhona kalender en gång, den var ju fantastiskt. 
Plastgran eller äkta? Äkta, alla gånger... Dock har barnen en liten plastgran borta i deras TV-rum, perfekt att inte behöva vara så himla rädd om eller vattna. 
Arne Weise eller Ernst? Arne Weise ÄR ju julafton!
När vill du att första snön ska falla? Absolut senast till Lucia, jag vill ha massor med snö till julafton!
Har du haft en grön gräsmatta på julen? Usch ja, alldeles för ofta... 
När är det dags att pynta?  Hmm, de första grejorna kommer upp till första advent, sen är allt färdigpyntat och klart till Lucia - även julgranen. 
Kan du komma på något negativt med julen? Njae, inte för egen del, förutom att det är galet svårt att hitta vettiga paket till barnen. Vi har en väldigt kravlös och trevligt liten jul hemma hos oss, med bara familjen, mina föräldrar och bror med flickvän. Jätteskönt!
Favorit julfilm: Öh... Ivanhoe? Hahaha... Nä jag vet inte, kollar inte så mycket på speciella julfilmer, det faller väl mest under barnen. 
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Jag vill ha MASSOR med jul INNAN julen, men redan ett par dagar efter den är över så brukar jag slänga ut allt julpynt, då vill man ju titta framåt!
När öppnar du dina julklappar? Haha, när alla öppnar sina julklappar, vid granen efter Kalle men innan middagen...
Favorit juldoft: Nygjord julskinka.... Herregud så gott det luktar!
Vad framkallar mest julstämmning? Snö! Och här är väl lite av problemet med sviktande julstämning, det verkar ju bli samma väder som på midsommar - 10 grader och regn?!?!?!
Vad är viktigast med julen? Att få träffa alla, speciellt min bror som jag inte träffar så ofta som jag vill, att laga god mat och äta med alla man älskar. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar