torsdag 17 december 2015

Något sött efter julmaten

Julmaten är nu till största delen bestämd och har börjat planeras lite närmare, eller julmat och julmat, det blir lite mer mingelmat egentligen tänkte jag. MEN, ingen middag är ju perfekt utan DESSERT, så de senaste kvällarna har gått åt till att fundera runt vad man ska hitta på för något gott här, och nu tror jag att jag har landat. 

Recepten är hämtade lite varstans ifrån på nätet, och är oftast en egen blandning av flera recept, så jag har inte brytt mig om att ange några källor. Bilder ska ni så klart få med, men det här är nog inget jag tänker laga en gång extra bara för att fota (fast det vore sjukt gott) så ni får hålla er till tåls lite. Kan förresten tänka mig att det här är en dessert som även passar bra till nyår!

Efterrätten kommer precis som maten bestå av några smådelar, närmare bestämt dessa tre:

Nutellamousse
200 g philadelphia - vispad fluffigt
1 dl vispgrädde - vispad fluffig
1-2 dl nutella (smaka dig fram)

Rör ihop alla ingredienser till en slät smet och häll upp i tex cocktailglas. Ställ kallt ett par timmar (eller gör dagen innan). 

Bountyklubba
1 burk kondenserad mjölk
250 g rostad kokos
lite vaniljpulver
200 g choklad (jag tar en på 70% och en mjölkchoklad av vettig kvalitet)

Rosta kokosen i en torr panna, rör ihop med mjölken och rulla detta till bollar som du trycker fast på en träpinne. Ställ kallt medans du smälter chokladen, doppa sedan bollarna i chokladen och låt stelna. 

Just den här bilden och receptet kommer från Fridas bakblogg!


Jordnötsfudge
100 g jordnötssmör
100 g smör
100-200 g florsocker (smaka dig fram)

Smält smör och rör ner jordnötssmöret till en jämn smet. Häll i florsocker och rör ihop, häll i en mindre form (beroende på hur tjock du vill ha den) och ställ kallt i minst ett par timmar (eller dagen före). 

Jag tänker mig att det blir tre mindre delar i desserten, som tillsammans blir en hel portion, så jag har inte räknat med att göra så mycket av varje. Ska se om jag har lite små snapsglas eller liknande som man kan lägga upp det i, på olika höjder, så blir det lite extra festligt. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar