tisdag 15 december 2015

Något att bygga på

Idag har jag gjort det hälsotest som erbjuds via mitt jobb en gång vartannat år. Det gick bra, och jag fick i princip samma resultat som för två år sedan, något sämre dock (inte så konstigt med tanke på att jag tränade ännu mer då) och så var jag lite tyngre. Inga överraskningar med andra ord.

Det som är fascinerande är dock att mitt sätt att leva är "rekommenderat om man ska bibehålla hälsan över en längre period". Dvs de 4 träningstillfällen jag har i veckan, kombinerat med vettig kost och att jag står upp och jobbar, det är en förutsättning för att jag ska kunna fortsätta må bra och leva (förhoppningsvis frisk) länge. Det här är samma livsstil som de flesta tycker är "väldigt duktigt av mig", när de själva kanske inte gör något av sakerna, alltså det som jag anses göra "duktigt" är helt enkelt en förutsättning för ett vettigt liv, inget mer och inget mindre.

Hur hamnade vi i ett samhälle där det blev så här, där det är norm att vara stilla hela dagen på jobbet för att sen gå hem och sova bort kvällen i soffan? Det är ett jädra jobb varje vecka att se till att man kommer iväg på de träningar man behöver och att försöka se till att åtminstone hela kosten inte består av dessert, men det finns ju egentligen inget annat alternativ heller, så det är bara att bita ihop.  Det gör mig ledsen att veta att folk inte mår så bra som de borde göra, och är tröttare än de borde vara... Om jag vill önska er alla nåt i julklapp så är det orken att se till att ni alla får ett så bra liv som ni kan ha, fyllt med en massa roligheter, ork och livskraft!

(Hade funderingar på att trycka in ett inspirations citat här, fast de låter ju alltid så sjukt cheesy... Men vad fan, det får bli ett ändå!)

...vilket är att gå och träna för att orka vara den jag vill vara. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar