tisdag 14 juni 2016

Asiatisk grill- eller wokmarinad

Blev lite trött på min vanliga grillmarinad (typ grillolja, soja, vitlök och lite vinäger) häromdagen och ville göra något lite annorlunda. Nu blev smakerna tämligen milda (vilket man inte kan tro när man läser ingredienserna), så jag tror även att det här skulle passa riktigt bra till tex kycklingspett eller i en kycklingwook. Jag valde att köra på fläskkött, det blev stekfläsk i tjocka skivor och grillklubba (nån form av revbensdel tror jag?), mycket gott vill jag lova!



Asiatisk marinad

0,75 dl olja (tex olivolja eller solrosolja)
3 msk limejuice
2 msk äppelcidervinäger
1,5 msk socker
0,75 dl japans sojasås
ca 1 msk riven ingefära (färsk)
ca 1-2 msk riven vitlök
chiliflingor efter behag

Blanda alla ingredienser ordentligt, och smaka av. Det ska vara riktigt starkt och skarpt vid det här laget för att ge smak åt köttet! Lägg köttet i en påse och häll över marinaden, låt det stå i minst ett par timmar. Ska du wooka det hela så strimla köttet först och häll ner kött- och marinadblandningen direkt i woken.



Ta fram köttet i god tid innan det är dags att grilla. Salta lite innan du lägger på det på grillen - det är den enda kryddan du behöver i det här läget. När köttet är färdigt och fått en fin yta så kan du lägga på en BBQ-sås, vi hittade en med asiatiska toner av just ingefära och chili som inte tog över - även om den var liiiite för mild för min smak. Pensla på och "bränn av" så att det blir en sötklibbig yta på köttet. Voilà!



 Vilken är din bästa marinad?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar