onsdag 20 juni 2012

Jag och LCHF

Jag har ju ätit LCHF mer eller mindre sedan ett år tillbaka, och nu kör jag ju mer "strikt" igen. Eller ja, strikt enligt hur JAG vill ha det i alla fall. Däremot gör det i princip ingen skillnad på min vikt, men i kombination med träningen så känns det i alla fall som kroppen har "tajtat till sig" lite. Har gått ner 2-3 storlekar sedan förra hösten, och det är ju egentligen bra mycket viktigare än vad vågen visar. 

Det funkar i alla fall otroligt bra att träna med LCHF, istället för att man måste känna att man måste ladda med kolhydrater innan för att orka så kan jag i princip träna på helt tom mage nu, kroppen tar ändå det bränslet den behöver utan att jag känner att orken tar slut.

"Min" LCHF är lite modifierad mot ordinarie, dels för att jag ska kunna känna att jag vill leva med det och dels för att i alla fall min kropp i kombination med träningen verkar trivas med den här kompromissen: det jag äter som man inte äter om man kör strikt LCHF är att jag dels äter lite rotfrukter och dels att jag äter vanlig frukt (den jag tål vill säga, vilket oftast innebär melon eller kanske mango). Det kompenserar jag genom att inte ÖSA på så mycket fett heller. Jag använder fullfettsprodukter och så, men jag tillsätter inte extra fett utöver det. Frukt är det jag har svårt att riktigt förstå att man ska kunna leva utan, för efter ett par dagar utan så bara SKRIKER kroppen efter frukt (äter inga mängder, men lite varje dag).

Det här är en perfekt, lyxig frukost om jag äter hemma - smoothie och så en tomatsallad med mozzarella... Mmmm.. 
När jag jobbar har jag det oerhört smidigt, till frukost blir det en smoothie hemma, sen äter vi frukost här på jobbet vid halv tio. Då tar jag en macka fast utan brödet, dvs jag äter lite pålägg (skinka, korv, brie, ost) och dricker kaffe eller te. Vid lunch har jag turen att ha Scandic rätt över, så nästan alla dagar hämtar jag en rejäl lunch där. De har en ganska stor salladsbuffe, alltid två varma rätter (där jag plockar bort potatis/pasta/ris), och ett efterättsbord (fast numer tar jag bara frukt här, annat var det förr...). Jag är oftast riktigt hungrig vid lunchen, så det brukar bli en stooor tallrik med mat, men å andra sidan gör det att jag oftast bara behöver fylla på med något litet när jag kommer hem på kvällen. Helt perfekt!

Det kommer faktiskt bli svårare att äta LCHF nu på semestern när jag är hemma hela tiden, man blir lite lat och dessutom kommer jag aldrig på vad jag ska laga för mat nu för tiden och då blir det lätt "det vanliga". Dessutom är jag dålig på att planera maten, så oftast är jag lite för hungrig när jag börjar... Det svåraste rent generellt med LCHF'en är frukostarna tycker jag, jag är inte så jätteförtjust i ägg nämligen, så där är det lite halvsvårt att få till något mättande.

Nu tänker jag hälla i mig lite mer echinatex, för min förkylning har bara blivit värre och idag känns det som jag har en hink över huvudet. Håll tummarna för att det blir bättre så att jag kan gradera mig (på kickboxingen) på måndag!!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar