lördag 23 juni 2012

Från toppen til botten

I går firade vi en kanontrevlig midsommarafton tillsammans med Jossan och hennes familj. Tom vädret var ju faktiskt med oss, och det var ju både varmt och hyfsat soligt fram till sju någon gång, och då satt vi ändå i uterummet och åt så då störde inte regnet. Jätteskönt att hinna träffas och prata, och barnen lekte med bra, förutom stackars I som var lite förkyld och hängig.
Fotade en hel del med kameran, men det har jag inte orkat föra över än (vad bökigt det känns när man är van vid telefonen), men ett foto från en midsommarfin Lukas fick jag i alla fall. Kransen lånade han av A.

Först blev det lite lätt-lunch med sill, potatis, grillad majs och fyllda avokadohalvor, sedan gick de vuxna ner till stadsparken och jag tog barnen med mig i bilen (var HELT säker på att det skulle börja ösregna när vi var där nämligen, men jag fick ju som sagt var fel, inte mig emot!). Själva midsommardansen där tyckte jag var lite sisådär, och Oliver var inte alls på humör utan gick till lekparken istället, men men. 
Melonsallad: Helt enkelt vattenmelon, fetaost och ev. parmaskinka (gott utan det med).
Sen bar det hemåt för lite grillning, det blev chili- och limemarinerad lax som hamnade på grillen ihop med lite grönsaksspett. Tyvärr visade det sig vara lite svårt att vända på laxen eftersom skinnet fastnat på grillen, så det blev inga foton på det, men gott var det. Till blev det melonsallad och en het salsa, inte alls dumt faktiskt! Och förutom då färskpotatisen vid lunch och melonen så var det ju LCHF. Efterrätten blev rabarbersorbet och jordgubbar (barnen fick helt enkelt jordgubbar och glass), sjukt gott, men inte LCHF eftersom det var socker i sorbeten (vad katten, det är ju bara midsommar en gång om året). Skulle fotat det med, men det var inte så lätt att göra sådär fina kulor av sorbeten som det såg ut  ;-)

Het salsa:
Gör en dressing på mycket chili, lite ingefära, mycket vitlök och rivet limeskal. Pressa limen och tillsätt lite olivolija. (hit är det exakt samma som jag använde för att marinera laxen, för övrigt).
Kärna ur och tärna tomater, skiva vårlök och finstrimla lite koriander. Häll över dressingen och krydda med salt och peppar.

Ok, alltså toppendag i går. Idag däremot har nog ungefär ALLT varit katastrof.. Ungarna har varit lite trötta och griniga och har ställt till med precis ALLA dumheter man kan hitta på tror jag. Tobbe och jag var oxå lite trötta, men kanske framförallt påverkade av det här skitvädret, kvavt och fuktigt och liksom lite åska i luften, INTE bra för vare sig mitt eller hans humör. Känner mig dessutom sjukt frustrerad av att inte ha fått träna på en vecka, förkylningen går iofs helt klart åt rätt håll men jag tror inte jag vågar mig på nåt innan graderingen på måndag i alla fall. Så - idag är jag trött, tjurigt, lättirriterad och har träningsabstinens - inte alls trevligt för vare sig mig eller nån i min närhet....

Nu tänker jag sätta mig framför TV'n och tjura en stund, om bara Lukas ville somna någon gång....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar