lördag 1 februari 2014

Trerätters

Det har varit en rätt bra dag idag, jag sprang en halvtimme på löpbandet i brist på boxning, det var asjobbigt men jag fixade det i alla fall. Svettades som ett litet as, i slutet rann det verkligen från hela mig....

Sen vart det lördagsfika, fast jag höll mig faktiskt och tog istället för en baguette en "salami-brie-sallad", mycket mumsigt! Dessutom visste jag ju att det kom lite andra godsaker till kvällen... Hade nämligen bjudit in mina föräldrar på lite mat, och eftersom jag verkligen ÄLSKAR att laga "finmat" så spårade det snabbt ur till att bli en trerätters... Maken var inte riktigt lika nöjd, tänkte ju inte riktigt på att jag inte kan använda ena handen när jag planerade, så han fick stå för rätt mycket av köksarbetet - inte så populärt med tanke på att det var fisk och skaldjur på menyn!

Han är bättre på att laga mat än han själv tror, men det blir väl lätt så att jag
oftare står för matlagningen eftersom jag tycker att den är så rolig...
 Menyn bestod i vilket fall av följande:

Förrätt: Moules Marinées
Har bara jobbar med musslor ett fåtal gånger pga en mindre lyckad musselsoppa nån gång i tonåren,
men det blev oerhört gott. Den fick sällskap av lite vitlöksgratinerat bröd från Rosetten, mmmm....

Mys i uterummet. Oliver tyckte om musslorna jättemycket, men de gick inte hem alls hos lillebror.
 Till varmrätt blev det en-fisk-jag-glömt-namnet-på som jag köpte på citygross - tror det var nån form av medelhavsfisk (typ Snapper). Uppskattat av alla utom maken.

Den fick sällskap av ugnsrostad butternut pumpa, broccoli och jordärtskocka,
samt skirat citronsmör. 
Dreglar ni än? ;-) Till efterätt blev det en chocolate swirl cheesecake, lite väl mäktig men ändå god.... 

Visserligen inte så söt, men den blir ju väldigt mastig.




Så, det blev en del fusk med vitlöksbröd och cheesecake idag, men ändå med viss måtta, så jag kände att jag njöt av allt för fulla muggar! Ett par glas vin till med, så känner jag mig rätt lagom seg nu när jag sitter här framför brasan, med laptopen i knäet. Maken snusar redan i fåtöljen bredvid, jag ansluter mig nog så fort jag är klar här...

Hoppas ni alla får en fantastisk helg!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar