onsdag 15 april 2015

Konsten med kosthållning

Mat tillhör ju klart ett av mina absoluta favoritintressen, och har alltid gjort egentligen. Däremot så har ju intresset såklart utvecklats med åren, och ihop med ett intresse av att få ut max av sin träning så läser jag ju också en hel del om kost, kosthållning, makron och annat "nördigt", så vid det här laget känner jag att jag absolut har bra koll på vad man kan räkna som bra mat - där MIN definition är vad min kropp mår bra av, däremot inte alltid det mest optimala för miljön kanske (älskar kött för mycket).

Grönsaker
Älskar grönsaker och skulle helst vilja ha en massiv salladsbuffé att välja på varje dag! Till vardags blir det väldigt mycket grönsaker i ugn, tex blomkål, broccoli och morötter, och mycket vanliga sallader med ruccola, tomat och gurka. När det gäller grönsaker köper vi nästintill bara ekologiskt, och försöker hålla oss hyfsat till säsong för det är helt klart här det går åt mycket pengar...
Grillad fläskrullad med polenta, grönsallad till såklart. 

Frukt
Samma sak här, det blir åtminstone någon frukt om dagen, och fruktsallad är favoritdessert! Meloner är nog något av det bästa som finns, för att inte tala om jordgubbar och sommarbär... Tekniskt sett är det ju socker i frukt och bär, men äter man hyfsat balanserat så är det inga konstigheter. Även här blir det nästan bara ekologiskt - eller åtminstone närproducerat (tex äpplen).

Kött
Vi har ju turen att kunna köpa ekologiskt nötkött från en gård i krokarna, och det köttet är ju fantastiskt både i smak och näringsmässigt! Det blir mycket köttfärsrätter, hela familjen älskar det och det är enkelt att göra utan feta såser. Kyckling köper jag i princip bara färskt, och inte särskilt ofta, frysta kycklingfiléer tycker jag lätt blir väldigt torra och tråkiga, speciellt utan sås.

Lindonesisk sallad. 
Fisk
Lax är nästintill en stående söndagsmiddag hemma, men vi är lite dåliga på att köpa andra fiskar. Båda barnen älskar däremot sill, så det har vi i princip alltid hemma och det blir ett perfekt morgon/kvällsmål med lite ägg och något grövre bröd.



Bröd/spannmål
Barnen äter en del mackor, men vi försöker oftast köpa surdeg och helst något lite grövre med hela korn och fröer i, det går oftast ner även om de väljer ett helvitt bröd om det finns (tex hos mormor). Vi vuxna äter i princip aldrig bröd i vanliga fall. Bulgur, matvete, quinoa och dylikt är ganska poppis här hemma, och de ganska få gånger vi äter pasta så är den oftast både ekologisk och fullkorn.

Mejerier
Stapelvaror hemma! Ekologisk A-fil ingår i princip alltid i barnens frukost (vi äter ju sällan frukost hemma) och ekologisk mjölk är det enda dryckesalternativet förutom vatten och bubbelvatten som serveras. Kvarg går åt en hel del, speciellt den smaksatta sockerfria som är perfekt att ha med sig till mellanmål på jobbet, däremot ger jag den väldigt sällan till barnen eftersom det är sötningsmedel i den. Naturell kvarg är perfekt om man ska göra kalla såser eller röror, och funkar bra att spä med lite mjölk om man vill ha en tunnare konsistens. God ostar är en favorit hos mig och maken om man ska ha lite kvällsmys, helst en extralagrad gruyère...

Fett
Vi vuxna försöker hålla ner på fettet, och det fettet jag väljer är antingen ekologiskt smör (godast om man steker nåt), olivolja eller sesamolja och så kokosolja när man tex steker pannkakor. Barnen som absolut behöver all energi de kan få i sig får ofta en klick fullfetts-creme fraiche till maten.

Alkohol
Ah, något av en akilleshäl för min egen del. Öl dricks i princip bara på sommaren när det är riktigt varmt ute, men på en vecka så går det åt ett par, tre glas rödvin. Inte helt bra, men å andra sidan kanske inte det värsta man kan få i sig heller.



Snabbmat
Det är framförallt barnen som får snabbmat någon gång då och då, när vi inte hinner hem i tid för att laga mat eller inte orkar, helt enkelt. Då blir det en hamburgare eller i enstaka fall kebabpizza, vi vuxna äter kanske snabbmat någon gång i månaden eller så.

Ja, det blir ju lite fika och efterätter med, även om jag faktiskt försöker hålla näringsvärdena så bra som möjligt även här.
Tuppakaka. 

Jag tycker att det svåraste med att tex hålla vikten är att äta bara EN portion, oftast lagar jag ju mat som jag själv älskar, och då är det lätt att plocka till sig mer än vad man behöver. Lite småfusk blir det i form av nån bit mörk choklad eller så, eller kanske en glass om solen ligger på, men faktiskt är det i ganska små mängder. Vin är ju heller inte optimalt i den bemärkelsen... Nu kan det kanske tyckas som att det inte borde göra någon direkt skillnad, de här "snedstegen", men eftersom jag måste jobba väldigt hårt för att inte gå upp i vikt så är ju även de här småsakerna ett "problem", nåt jag kan bli väldigt arg, ledsen och irriterad över.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar