onsdag 2 januari 2013

Oxrullader med vulkansås

Eftersom det skulle vara innanlår till råbiffen vi åt på nyårsafton så tog jag upp den biten ekologiskt innanlår jag hade i frysen - men den var på 1200 g, så det blev liksom ganska mycket över. Medan den var halvfrusen skar jag den i tunna lövbiffar, det gick riktigt bra faktiskt, och därför har jag nu gjort en av mina absoluta favoriträtter! Det är lite pill med den, men det är så sjukt gott! (gör gärna ganska mycket på en gång, inte så mycket bökigare men bra att värma på)

Oxrullader med vulkansås

ca 8 st lövbiffar, helst breda (mina egenskurna blev lite för smala egentligen)
1 pkt bacon
1 köttkorv (ja, en sån där grå, sladdrig sak. Jag återkommer till detta).
1 rödlök
persilja (om man har, annars kan man strunta i det)
rödvin - gärna minst 5 dl
grönsaksbuljong (2 tärningar till 5 dl vatten)
lagerblad
nejlikor
vetemjöl

Börja med att hacka och fräsa löken. Sen tar du köttkorven (JO, det ska vara köttkorv, det här kommer inte ens att likna den bilden du får in i huvudet så du MÅSTE prova!), klipper upp den i ena änden och roar dig med att trycka ut innehållet i stekpannan med löken. Den är ganska degig, så nu får man hacka lite i den, så att den blir lite som köttfärs. Bryn tills den är genomstekt (passa på att smaka på den med, helt allvarligt så kommer du aldrig tro att det är köttkorv!) och ställ åt sidan. Lägg nu ut lövbiffarna på nåt underlag (folie är smidigt), salta lite och peppra mycket och lägg en baconskiva på varje. Sen lägger du ca 1 matsked av köttkorvsfyllningen på varje köttbit, i ena änden.

Som sagt, helst lite bredare lövbiffar än mina. 
Sen kommer den svåraste biten, att rulla ihop dem så inte fyllningen åker ut. Försök vika in kanterna innan du rullar den, men går inte det (som på mina) så får man helt enkelt fuska lite med tandpetare (glöm inte ta ut dem efter bara).

Hmm, rått kött ser liksom inte så gott ut på bild ser jag. 
Rulla dem därefter i lite vetemjöl, och sen är det bara till att bryna dem - ta kortsidorna först så åker mindre av fyllningen ut. Häll därpå över vin och buljong, så att det knappt täcker rulladerna.

Lägg ner resten av köttkorven med, om det finns nån kvar. Är det lite bränt i botten av grytan kan det vara bra att ta med en lök eller så för att få bort den brända smaken (källa: mormor)
Lägg i lagerblad, nejlikor och vitlöksklyftor efter behag =) Krydda med cayennepeppar och låt koka i ca 1½ - 2 h. Ta upp köttet och red av såsen med lite mjöl innan du lägger tillbaka köttet igen. Servera med stabbigt, starkt potatismos (gör som en liten vulkan där du kan hälla såsen i mitten) och ett gott rödvin.

Ok, köttgrytor ser inte jätteupphetsande ut på bild helt enkelt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar