tisdag 1 januari 2013

Slutet...

Jag har ju tidigare konstaterat att 2012 nog var ett av de sämsta åren jag varit med om, men det fick i alla fall ett oerhört trevligt avslut! Som sällskap hade vi G&T med familj, och så min bror. Och har man trevligt sällskap så får man ju se till att ha motsvarande mat, så det är mest det jag tänkte skriva om. Som lite hors d'houvres hade våra gäster varit duktiga och tagit med lite plock, det blev knäcke med limekräm, bruschetta med parmaskinka, laxrulle och gratinerade grönmusslor. Sjukt gott, och vi fick lite snabbt bestämma att vi nog fick dra ut lite mer mellan rätterna, det blev rätt mycket mat =)

Som förrätt serverade vi något jag inte har testat innan, eller förresten hade vi inte gjort någon av rätterna innan men nyår kändes ju som ett uppfriskande tillfälle att prova sin kokkonst på ;-)

Förrätt: Steak Tartare (råbiff då)

Finhackad ekologiskt innanlår
Finhackad rödlök
Hackade inlagda rödbetor
Kapris
Äggula
Dijonsenap



Bara en i församlingen hade ätit detta innan, men det visade sig vara helt fantastiskt gott! Skulle lätt kunna tänka mig att äta det som huvudrätt nästa gång, förutom att det var ganska jobbigt att skära köttet så smått.

Huvudrätt: Rosastekt ankbröst med het rödvinssås och mandelpotatispuré

Rödvinssåsen hade jag ju gjort dagen innan, receptet finns här.

Mandelpotatispuré
Koka mandelpotatis, samt ev. några jordärtskockor
Gör ett mos, med lite smör, grädde och salt och peppar
Tillsätt riven parmesan (eller om det nu är slut, ta västerbottenost istället)

Ankbröst, snitta skinnsidan och bryn den sidan i en stekpanna (utan fett, det blir en massa fett ändå). Lägg filéerna med skinnsidan upp i en ugnsform och kör in i ugnen på 150 grader, tills innertemperaturen är 52 grader. Stäng av ugnen, öppna luckan, täck med aluminiumfolie och låt stå minst 10 minuter. Skär upp i skivor och servera.

Som tillbehör hade vi ugnsrostade tomater, recpetet på det finns här.


Till efterätt blev det:

Polkagrispannacotta med rabarbersorbet

Pannacottan hade blivit godare med riktig polkagris, vi hittade bara sån där mjölig nu när vi handlade. 
5 dl grädde
3-4 msk krossade polkagrisar
Koka upp grädden och smält polkagrisarna i. 
2 gelatinblad, vattnade och urkramade. 
Låt stå över natten i kylen. 

Rabarbersorbet
3-400 g rabarber i bitar
1 dl vatten
1 dl socker (smaka av)
Koka till ett mos, kyl och låt stelna lite lätt i frysen ca en timme. 
Vispa 2 äggvitor till ett fast skum och blanda ihop det med rabarberkompotten, frys sedan till önskad konsistens 

Haha, ser att bilderna bara blir mer och mer suddiga... Det kan ev. ha att  göra med de tomma glasen i bakgrunden. Åh, förresten, frukten är en pithaya...

2 kommentarer :

  1. Spontant utrop från mig när jag läste efterrätten: Oh! Offa har visst ätit det redan (hos er?). Det måste jag prova!

    SvaraRadera
  2. Vi har gjort sorbeten en gång innan, men inte pannacottan! Gott var det!

    SvaraRadera