söndag 17 februari 2013

Braziliansk Ju-Jutsu

Haha, man ska ju testa allt minst en gång, eller?

Nåväl, varför inte då testa den brasilianska ju-jutsun... Hade ännu hellre velat prova MMA, men det går ju liksom aldrig ihop sig i tiderna, så det fick bli det näst bästa alternativet. För den, som jag, som inte vet vad det är egentligen kommer här min extremt lekmannamässiga förklaring - man brottas och greppar varandra utan kast och slag ungefär. Visst ja, och så har man på sig "pyjamas" med (ok, jag tror det heter Gi, men ni vet vad jag menar, en sån där tjock vit dräkt). Nu hade jag ju en väldans tur eftersom en kompis som börjat på nytt på detta hade en extra dräkt som jag fick låna för kvällens aktivitet...

Det hade ju  varit roligare med en helbild, men en smal spegel i omklädningsrummet gjorde det lite svårt och jag ställer mig ju knappast i en full sal och fotar i spegeln ;-).
Däremot var den kanske lite stor. Eller ja, jag tyckte den var gigantiskt och det var bara en massa tyg överallt, väldigt ovant när man är van att träna i tajts och linne (vilket jag hade under nu).

Träningen i sig var uppdelad på en teknikdel, där jag åtminstone långsamt och klumpigt kunde hänga med lite på vad vi skulle göra, samt en del med fri sparring. Det var... intressant. Man kan väl säga att vad jag än försökte med och hur mycket jag än tog i så slutade det väldigt snabbt med att jag låg fastlåst i något grepp på ungefär 10 sekunder...

På vägen därifrån skrattade jag ganska gott åt min själv, här går jag och tänker att jag börjar bli vältränad, och så kommer man in i en hel hall med folk som dels är duktiga på det de gör och dels är väldigt mycket mer vältränade än vad jag är! Ibland behövs det väl en knäpp på näsan tror jag ;-)

Det var i vilket fall väldigt kul att testa, och mycket mer tekniskt än vad jag hade tänkt mig. Jag kommer inte överge min kickboxing, inte på långa vägar, men jag har i alla fall fått lite nya perspektiv och fått skratta gott ett par gånger - inte illa det!

Nu känner jag mig vansinnigt stel och öm, men av alla konstiga saker så har jag ondast i fingertopparna från att greppa den andres pyjamas. Lite ovant sådär...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar