måndag 23 mars 2015

Katrinplommonsufflé

Förra helgen gjorde jag ju klassikern citronfromage, och i helgen blev det dags för en gravt underskattad annan favorit - katrinplommonsufflé. Tänk nu inte "gammal tant-efterätt", tänk ljuvligt fluffig, lite seg och söt sufflé!


Jag vet inte vad alla tycker är så svårt med sufflé, det här är visserligen den enda sort JAG gjort, men jag har gjort den sedan jag var i tidiga tonåren och aldrig misslyckats med den. Det enda "svåra" steget är att skilja gulan från vitan ordentligt, men knäcker man äggen i en separat skål, ett i taget, så förstör man i alla fall inte hela smeten om man misslyckas med ett ägg. Om du inte tror att du gillar det här - gör den ändå, för den är otroligt mycket godare än man kan tro!

Katrinplommonsufflé (4-6 portioner)
5 äggvitor
1 pkt torkade katrinplommon (ca 200 g)
0,5-0,75 dl socker
1 dl vatten

Ni ser - det är fyra ingredienser, superenkelt!

Koka katrinplommonen i 1 dl vatten i ca 5 minuter, så det blir mjuka och blöta. Är det mycket vatten kvar i kastrullen efter 5 minuter så häll av det, men några droppar i botten spelar ingen roll. Hacka eller mixa ihop plommonen med sockret, till en puré - jag gör det för hand så det blir lite olika stora bitar i.

Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt sedan plommonmoset lite i taget under vispning tills du blandat ner allt. Häll upp smeten i en VÄL smord form med hyfsat raka kanter, eller ca 6 portionsformar om du hellre vill göra dem på det viset. Grädda dem i 150 grader längst ner i ugnen - för en stor form tar det ca 35 minuter. Öppna inte ugnen under tiden!

När sufflén är färdig ska den ätas direkt, annars sjunker den sakta ihop lite (men inte så himlans mycket om jag ska vara ärlig), med lite lättvispad grädde till. Så. Jäkla. Gott!!!

Det är ingen perfekt form jag har, men jag har alltid använt just den här när jag gör katrinplommonsufflé, så det
blir liksom bara så nu med.






h
Bara gör den!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar