fredag 13 maj 2011

Ja nu kommer det handla mest om mat igen...

Igår var det stoooor fest på Elmia, 50-årsjubileum faktiskt. Det enda vi fått veta i förväg var att det skulle komma ca 350 pers (varav det var ca 200 av Elmias personal med sina respektive, och resten var andra som hade kopplingar till Elmia), så i alla fall jag var väldigt laddad!


Med undantag för ett och annat bröllop så har jag nog inte varit så uppklädd sedan jag gick på min studentbal - det är väldigt roligt att få känna sig fin ibland!

Vi var ett gäng som träffades för en fördrink på Scandic, jag hade med maken såklart (mormor och morfar hade båda barnen hemma hos sig), och vi laddade med en vodka/redbull (vi småbarnsföräldrar måste ta till alla knep för att hålla oss vakna efter nio!!!). Därpå klev vi in på Elmia och blev serverade champagne och ett litet tilltugg med räkor, pilgrimsmussla och nån mysko rom-pärla.

Vi hade tur med vår bordsplacering (alla satt vid runda bord med 8 pers) och hamnade med väldigt trevligt folk! Väl vid bordet började showen, med Johan Wahlström som konferencier (eller vad man nu kallar det), och med sång av Titiyo och Eric Gadd, började sedan kvällen på riktigt. Maten och kvällen var baserad på de respektive årtionden som gått (med start på 60-talet), och varje årtionde presenterades via video av Carl-Jan Granqvist, vilket alltså innebar att vi fick en 5-rätters måltid - helt i min smak!!!

Jag skulle kunna prata om bara maten hur länge som helst, den var helt fantastisk, men i korthet var det (inga tillbehör nämnda); rödingtartar, torsk, örtrullad kyckling, dessertostar och sist men inte minst päron i champagne med en polkagris macaron! Som med mycket riktigt fin mat var den näst intill LCHF (även om jag inte kan påstå att jag följde någon diet överhuvud taget den här kvällen) och sååååå god! Till varje rätt serverades det dessutom ett gott vin (portvinet till osten var en fullträff), vilket gjorde att när middagen var slut så var man inte bara skönt mätt utan även tämligen skönt full! Men vad gjorde det, för det blev ju lite dans med =) Hade ju varit slöseri på finkläder, god mat och gott vin att gå hem direkt efter maten ju...

I morse var jag mycket glad över att det var jag som var föräldraledig, och ännu gladare över att barnen sov hos mormor, för jag sov ända till 9.20 vilket nog är rekord (sedan man lämnade tonåren i alla fall)! Fast jag kan ju ärligt säga att jag inte kände mig särskilt nykter förrän någon gång efter lunch, och även då var det väl lite tveksamt... Men jag har mått oerhört bra ändå, vilket nog till stor del berodde på att jag faktiskt hävde i mig rätt mycket vatten under kvällen.

Oj vad långt det här blev, resten av veckan får nog avhandlas nästa gång..

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar