söndag 17 april 2016

10 tips för bilresan med barn






Nu när vi åker till Kroatien i sommar så kommer barnen att vara 6 år och 9½ år, och vi har börjat få ganska bra rutin på det här med att bila. Jag tänkte jag skulle dela med mg av mina bästa tips, så lovar jag att det inte kommer vara hälften så jobbigt som du tror!

Förbered barnen mentalt - Berätta att ni ska åka långt, och gärna mätt i något de kan relatera till (beroende på ålder). Vi brukar säga att vi ska åka i bilen i tre hela dagar på vägen till Kroatien, och om tex Lukas undrar hur långt det är så brukar vi jämföra med hur långt det är att köra till Göteborg.

Låt barnen vara med - Ge barnen en kartbok eller en förenklad kartbild utskriven på ett papper. Rita in bilvägen, om man åker färja, eller om ni planerar att stanna över dagen på någon sevärdhet. Markera vart stoppen för natten är. På så sätt kan alla följa med och förstå lite hur långt man kommit!

Planera in övernattningarna hemifrån - Det här är visserligen inte nödvändigt, speciellt om man åker ganska tidigt på sommaren när få tyskar och andra européer har semester, men för min egen del så känns det lugnare om jag vet att jag har ett rum bokat någonstans. Och för allt i världen, boka inte hotellen i Tyskland utan använd Links und Rechts och boka in er på ett Gasthaus istället - mycket mysigare och mer genuint, och dessutom är maten oftast både god, riklig och håller ett bra pris.

En pool - Den kan rädda vilken semester som helst. Är du extra orolig för att barnen ska vara odrägliga så boka både övernattningar och slutdestination med en pool. Numer ser vi alltid till att det finns där vi bokar vårt semesterhus, vi vet att det kan rädda sinnesfriden genom att ge vuxna ett avbrott men barnen ändå har roligt. Perfekt när man vill kunna stå vid grillen eller ta ett glas vin utan att barnen hänger runt fötterna och är uttråkade.

Sköna kläder - Se till att alla, även vuxna, åker i riktigt sköna kläder. Vi åker ofta mitt i natten första resdagen för att komma så långt som möjligt medans allt ändå känns nytt och spännande, och då är det bäst med mysbyxor, t-shirt och en tjock luvtröja (det är ju oftast kyligt här i Sverige i alla fall, och man vill kunna gå ut och lufta sig utan att frysa ihjäl). Foppatofflor eller liknande är bäst, det går fort att slänga på sig när det är bråttom att kissa, och det är lätt att sparka av sig när man vill krypa ihop lite och sova. På samma tema så rekommenderar jag varsin kudde i bilen, skönt att knöla upp mot rutan när man vill sova en stund.

Bra mellis - Oavsett om man som vi är restriktiva med socker eller ej så kan jag meddela att godis inte är en bra förutsättning för barn som ska sitta still i bilen, man vill ju inte att de ska få MER energi. För små barn rekommenderar jag tex havrekuddar eller något liknande, det tar en stund att plocka med och smular inte vansinnigt mycket. Allt mer choklad går bort, eller för den delen allt som riskerar att kladda ner alltför mycket. Räkna inte med alls så mycket mat/mellis som man kan tro, sitter man still en hel dag så hinner i princip ingen bli hungrig, och man vill ju helst att det finns lite aptit till kvällens höjdpunkt - middagen. Morötter i stavar och frukt är superbra, och för lite större mellis så rekommenderar jag att man hellre stannar och går ut och äter nåt enkelt på ett fik eller liknande, för att slippa bilen en stund.

Underhållning i bilen - När vi anländer till vår slutdestination så har vi en spelfri semester, men i bilen är det hyfsat fritt fram att spela. I-pads och smartphones, eller ett Nintendo kan vara bra. Mellan barnen packar vi dessutom en låda med deras leksaker, både sånt de kan leka med när vi är framme och sånt de kan leka med i bilen. Det kan vara allt från böcker, tidningar, pyssel, pennor, bilar, gosedjur (glöm inte barnens favoritgosedjur för guds skull!) och annat smått och gott - men däremot rekommenderar jag inte LEGO, om du inte vill att hälften av alla bitar ska försvinna. Ta med en boll med, eller nåt man kan roa sig med på en gräsplätt en stund om det blir för mycket myror i rumpan.

Pauser - Har du små barn så behöver man oftast stanna ganska ofta, men nu när våra är lite större så brukar vi hellre ta ett längre stopp mitt på dagen, och två mini-raststopp, för då hinner vi faktiskt se någonting. Här kan det vara bra att svänga av från Autobahn en stund för att hitta nån större by/ mindre ort, då finns det oftast både bra möjligheter till att fika/luncha och om man letar lite brukar det gå att hitta lite större lekparker. Jag tror vi kan ha varit i 100-tals lekparker i Europa genom åren (speciellt om jag räknar när jag själv var liten och vi bilade i familjen), och jag måste säga att Tysklands lekparker ofta är både stora, roliga och välskötta.

Lagom packning -  Se till att ni bara behöver ta in en mindre väska till övernattningarna, så ni inte behöver packa om hela bilen när ni ska stanna för kvällen. MEN, se till att ni kommer åt saker som kan bli kritiska som medicin, plåster eller åksjuketabletter (finns receptfria på apoteket). Det kan även vara bra att ha en påse med badkläder lättåtkomligt, det är himla retligt att inte kunna hoppa i vattnet om möjligheten visar sig. I övernattningsväskan bör det även finnas lite lättare kläder, jag har varit med om att det skiljer nästan 20 grader från där man startar resan på dagen till där man slutar den. Och glöm inte regnkläder, av samma anledning!

Nöjesparker - Sist men absolut inte minst rekommenderar jag att man bokar in minst en nöjespark på resan, gärna på hemresan som annars tenderar att kännas ganska tråkig och långdragen. Välj själva om barnen ska få veta om det redan på förhand eller om det ska komma som en glad överraskning. Vi har hittills valt det sistnämnda, men i år ska vi testa att de själva får vara med och bestämma vilken nöjespark det ska bli. Tänk på att boka in en extranatt då med, man orkar inte åka någon vidare sträcka när man varit i en park, så boka ett boende nära nöjesparken och stanna där två nätter. Några favoriter i Tyskland är HansaPark (längst norrut, nästan när man kliver av färjan i Puttgarten), HeidePark (gigantisk park ca 8 mil söder om Hamburg, dock mer för vuxna än riktigt små barn), EuropaPark (långt ner i sydvästra Tyskland, kanske min favorit) eller tyska Legoland (i sydöstra Tyskland, nästan identiskt med det i Danmark.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar