torsdag 28 april 2016

Snart 14 i familjen!

Förhoppningsvis kommer vi få åka och hämta hem ett gäng kycklingar i morgon!!! Vi har fått rapporter nu på morgonen om att det piper om äggen, och att några börjat hacka små hål i skalen. Jag är nästan löjligt förväntansfull på det här känner jag, men det ska bli så himla roligt med så små kycklingar! 

De första veckorna kommer de bo en kaninbur i vårt vardagsrum (tack för lånet, grannarna!) under en värmelampa, och sedan kommer de successivt få flytta ut till det riktiga hönshuset och hönsgården allt eftersom temperaturen ute stiger och de får fjäderdräkt. 

Rasen vi valt är samma som sist, dvärgkochin, men jag vet inte vad det blir för färger eller så än. Vi kommer hämta ca 10 kycklingar (förhoppningsvis), eftersom vi räknar med att ungefär hälften blir tuppar - och det får man inte ha i tättbebyggt område, så de kommer vi sedan lämna tillbaka när vi ser tydligt vilken sort det blir. 

Troligtvis kommer även våra häckplantor komma under morgondagen, så till helgen lär det bli ganska fullt upp, dessutom passar jag på att fylla år på söndag. 

Eftersom jag ännu inte har några bilder på kycklingarna (tro mig, ni kommer få bilder i ett överflöd) så kastar jag in en liten tillbakablick på förra gången vi skaffade hönor, fast då var de mycket större än de kommer vara den här gången. 



2 kommentarer :

  1. Vad spännande! Hoppas att jag hinner träffa de här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är klart, du måste ju komma och titta!

      Radera