torsdag 7 april 2016

Min bästa ostbricka

När det kommer till mat så älskar jag verkligen mat man kan sitta och plocka med länge, och helst i trevligt sällskap dessutom. Hemma blir det ganska ofta en ostbricka (om än i lite mindre format när det bara är till mig och maken) som lite extra lyx en vardagskväll. I påskas hade vi lite sällskap en kväll och då gjorde jag i ordning en riktig ostbricka, med allt vad jag tycker där ska finnas. Så här ser mina bästa tips ut:




Ostbricka (6-8 personer om man är lite småhungrig)

Ostar: Jag vill ha något som passar alla, en färskost (i detta fallet egengjord), en vitmögelost (Brie de Meaux), en blåmögelost (Blå Kornblomst) och en hårdost (extralagrad Gruyère).

Marmelad: Här har jag valt mina egna marmelader, plommonmarmelad och aroniamarmelad, men köper du så rekommenderar jag en gjord på fikon och en med röda körsbär.




Frukt: Precis som marmelad passar till salta ostar så passar även torkad frukt, och i viss mån även färsk frukt och grönsaker. Jag gillar inte vindruvor till ost, tycker inte det passar, så jag har valt torkade aprikoser och färska päron, samt en röd snackspaprika.

Kallskuret: Jag har två favoriter här - en fänkålssalami och en "fuet" (en slags torkad köttkorv, ofta från Spanien), men även parmaskinka eller prosciutto är gott.

Kex: Förutom blandade småkex, där min egen favorit är Fina Rågkex från Göteborgskex, så har jag även lagt till det sinnessjukt goda, friterade tunnbrödet från Möresjökex (tror jag det heter). Det här kan jag inte ha hemma till vardags, för det GÅR inte låta bli det.... Jag gillar även att ha något surdegsbröd till, gärna med lite frukt i.




Presentation: Helst av allt skulle jag vilja trycka ihop precis allt på en enda stor bricka, men jag hade inte någon som räckte till alla grejor. Min princip är att liksom "knö" ihop det hela, det ser mycket godare ut då. Placera även gärna saker ihop som passar ihop, tex är de torkade aprikoserna placerade intill blåmögelosten eftersom de kompletterar varandra. 

Som ni kanske förstått så gillar jag ju ostbricka, lite av samma anledning som jag gillar den flesta plockmaten faktiskt, nämligen att man själv kan välja både vad man vill servera och vad man sedan äter. Jag kan ju tillägga att när barnen sen kom in och anslöt sig efter att ha varit ute och lekt så åt de faten i princip rena, det enda som fanns kvar lite av var blåmögelosten. Så glad att vi kommit till den punkten att de älskar även lite mer "avancerade" smaker, jag som kämpat för att få dem att äta alls!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar