fredag 22 oktober 2010

Jag ser det snöar

Jaha, så kom den första snön då. Visst, den lär inte ligga kvar till eftermiddagen ens, men det markerar liksom ändå att nu är det oundvikligt - vintern närmar sig.

Utsikten från vardagsrummet i morse

Trots att IKEA och diverse andra butiker redan börjat julpynta, och förmodligen lika tidigt som det var förra året när jag svor åt att de började typ mitt i sommaren, så är jag den här gången lite mer sugen på det. Tror att det har med barnen att göra, det är på något sätt speciellt med ett barns första jul, även om de själva oftast inte är särskilt medvetna om den. Men jag tror det är den där idylliska familjebilden som de flesta får i huvudet när man tänker på julen som gör det.

Däremot vet jag att jättemånga inte tycker att det blir någon vidare familjeidyll, men jag tillhör faktiskt inte dem. Vi firar alltid väldigt litet och avslappnat, med bara den allra närmsta familjen. På det sättet blir det ingen ångest eller julstress, åtminstone inte mer än att man ska komma ihåg att ta ut Janson'en ur ugnen innan den blir bränd.

Men nog pratat om julen just nu, det lär väl bli en hel del om den framöver ändå. Fast jag måste bara säga att jag är väldigt nöjd över att vara klar med nästan alla julklappar, bara lite till Lukas och något till maken kvar. Hur ser det ut för er?

2 kommentarer :

  1. Anna i Mossahus =)22 oktober 2010 kl. 09:20

    jaa du.. för min del har jag inte firat en riktig jul på evigheter.. min sambos familj envisas med att endast spela julklappsspelet som är det mest opersonliga jag vet. och nu när vi har bebis så ska det ju bli intressant.. jag vill fira här hemma, gärna en dansk jul, blandad med svensk... men vi får väl se..... kan ju bli intressant...

    SvaraRadera
  2. Ah, känner igen dilemmat. Tycker faktiskt det blir enklare när man har barn, då har man en "bra" anledning till att stanna hemma och skapa egna jultraditioner. Hoppas din jul blir bättre i år då!

    SvaraRadera